نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
7312
-
الف
+

«قلعه اختیارالدین» اثر باستانی2700 ساله در هرات+تصاویر

«قلعه اختیارالدین هرات» از جمله مهم‌ترین آثار باستانی در افغانستان است که مورد توجه ویژه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

به گزارش آی فیلم 2 ، قلعه بزرگ و مستحکم «اختیار الدین» که اکنون در شمال ولایت هرات موقعیت دارد از قدیمی ترین قلعه های بجا مانده از دوره ی قرن سیزدهم میلادی می باشد.

«قلعه اختیار الدین» برای اولین بار توسط دختری بنام«شمره » ساخته شد که اکثر مورخین بنیاد «دژ شمیران» را پیش از بنای هرات در حدود ۳۰۰۰ هزار سال قبل از امروز در همین مکان ذکر نموده اند.

هدف از ساختن این دژ، حفظ نظامیان از شورش احتمالی مردم شهر در برابر سلطه مقدونی‌ها بود.

قلعه اختیارالدین

«اسکندر مقدونی» در سال ۳۳۰ قبل از میلادی «ارتاکوانا» را به کلی ویران ساخت و سپس بالای خرابه های آن حصار جدیدی بنام «آریان السکندریه»را اعمار نمود.

بعد از آن در اواخر قرن سیزدهم میلادی، شخصی به نام اختیار الدین که یک تن از فرماندهان «ملک فخرالدین» از دودمان «آل کرت» بود ، در بعضی از قسمت های این قلعه نوآوری و بازسازی کرد.

قلعه اختیارالدین

بر اساس گزارش مورخان هرات در جریان تهاجم« چنگیز» این بنا ویران شد و پس از آن وزیرش «اختیارالدین» این بنا را دوباره بازسازی کرد و به نام خود نام‌گذاری کرد.

قلعه اختیارالدین

این بنای تاریخی در گذر تاریخ با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده و با وقوع جنگ‌های مختلف در افغانستان آسیب‌های زیادی دیده بود اما امروز پس از بازسازی مورد توجه همگان به خصوص مسافران دیگر ولایات افغانستان و اتباع خارجی قرار گرفته است.

قلعه اختیارالدین

اکنون با داخل شدن به صحن این بنای تاریخی عظمت معماری پیشینیان، تفکر هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند.

قلعه اختیارالدین

این بنای تاریخی 5000 متر مساحت دارد و در آن 13 برج دیده‌بانی با ارتفاع 20 متر ساخته شده است.

بیشتر بخوانید : 

نمایش هنر مینیاتوری غرب افغانستان در قلعه اختیارالدین هرات 

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر